Logo:
co to jest?
W zasadzie wszyscy wiemy, co to jest logo. Spotykamy się z nim na co dzień: w siedzibach firm, programach telewizyjnych, reklamach, na opakowaniach produktów, umowach, fakturach, papierach firmowych, wizytówkach. Ale jak już się pojawi pojęcie logotyp, to robi się problem.
Wyjaśnijmy zatem. Logo to indywidualny, jednostkowy znak graficzny (symbol, sygnet), niejako przypisany do danej organizacji (firmy), marki, produktu czy projektu. A logotyp to tekstowa (literowa) wystylizowana, opracowana graficznie nazwa. Od strony odbiorcy, w uproszczeniu: logo jest do oglądania, logotyp do czytania.
Ale żeby to nie było tak łatwo i prosto – logo często składa się ze znaku graficznego, zwanego sygnetem, oraz logotypu. Bywa, że sam logotyp (bez sygnetu) jest znakiem firmy. Jak widać, mamy tu do czynienia z węższym lub szerszym znaczeniem pojęcia logo.
Logo (i logotyp) spełnia zasadniczo dwie funkcje: marketingową i informacyjną. Ma to kapitalne znaczenie w projektowaniu logo.
Dobrze zaprojektowane logo ma być oryginalne, charakterystyczne, wyróżniające daną firmę spośród innych z danej branży, łatwe do zapamiętania i łatwo identyfikowalne. A przy tym proste w sensie graficznym i zbudowane z niewielu kolorów. Pamiętajmy, że logo funkcjonuje tak w przestrzeni Internetu (strony www, banery reklamowe, maile), jak i na wizytówkach, papierach firmowych, kopertach, broszurach, reklamach prasowych czy telewizyjnych. Czyli jest znakiem graficznym przypisanym do firmy, będącym jej niematerialnym składnikiem. Dlatego logo zmienia się bardzo rzadko i w szczególnych przypadkach, np. podziału firmy na odrębne organizacje. Bywa, że logo jest odświeżane graficznie: na bazie dotychczasowego kształtu zmienia się barwy, proporcje, lekko modyfikuje kształty. Tyle odnośnie marketingowej roli logo.
Teraz o informacyjnej roli logo. Często przez odpowiednie skrótowe wyobrażenie graficzne nakierowuje ono uwagę odbiorcy na dany typ produktu lub charakter działalności firmy. Choć trzeba przyznać, iż w ostatnich latach coraz mocniejsze są światowe tendencje do tworzenia logo abstrakcyjnego, jakby nie powiązanego lub luźno powiązanego z daną branżą.